Tuesday, April 19, 2011

Makhluk Allah Yang Bernama Manusia

Hi all...

Minggu nie minggu baru anne di unit baru.  Kerja macam biasa, lagipun anne tak pernah nak tolak apa pun kerja yang diberikan pada anne.  Cuma entahlah susah nak cakap.  Kata orang gerak hati selalunya betul.  Kita boleh tahu orang suka kita atau tak.  Pada anne, anne bukan kerja untuk meraih suka atau tak.  Terpulang lah nak suka ker tak.  Bukan niat anne nak jadi 'blue eye girl' pada sesiapa pun.  Namun selagi kita nie bernama manusia ada aja yang tak sedap mata memangdangkan.  Terutama umat manusia yang berbangsa melayu dan mengaku dirinya ISLAM tapi dapat penyakit hati.  Penyakit Hasad Dengki. 
 
Kita bila nak kata orang tu salah, orang nie salah cermin la diri kita dulu.  Kita nie sempurna sangat ker.  Tak pernah buat salah ke.  Muhasabah la diri.  Mulut tu jaga lah.  Jangan cakap sesedap rasa.  Esok2 bila terkene batang hidung melompat pula nanti.  Kita kene ingat langit tak selalu cerah dan mendung tak kan berpanjangan.  Sekarang nie kita buat orang esok2 orang buat kita.  Dunia nie bulat sekarang kita kat atas entah esok atau lusa kita kat bawah sapa tahu.  

Anne dah malas nak ambil pikir pasal benda remeh-temeh nie.  Anne ingat pesan pakar motivasi Dr. Fadzillah Kamsah maafkan semua orang sebelum kita tidur.  Jangan sekali ada penyakit hati.  Tapi anne akan tuntut di Akhirat esok.  Apa yang dia buat hari ini...anne akan tuntut di Akhirat esok. Dia tahu siapa diri dia. 

No comments:

Post a Comment